PEDAGOGISCH PROJECT & VISIE

We streven ernaar om een sfeer te creëren van geborgenheid, veiligheid en zich goed voelen. Alleen dan kan een kind ten volle tot ontplooiing komen er is er ruimte om problemen, verdriet of pijn bespreekbaar te maken. Een warme schoolomgeving is de ideale basis om kinderen sociale waarden aan te leren.

 

We starten in de kleine kring, namelijk de klas. We hechten veel belang aan samenwerken, respect voor elkaars talenten, karakter, werktempo, problemen… Dit wordt verder uitgebreid naar onze grote familie: de school. Ook op de speelplaats en tijdens schoolprojecten tonen wij respect voor elkaars uiterlijk, cultuur, kledij, eigenaardigheden…

Onze school is een school waar de kinderen centraal staan.

 

Kleuters moeten spelend kunnen leren en lerend spelen in een rijk klasmilieu waar kinderen initiatief kunnen nemen. De zelfstandigheid wordt hierbij bevorderd. We bieden kansen om te experimenteren.

 

Elk kind centraal! We werken zoveel mogelijk aansluitend op de interesses en de persoonlijke ontwikkeling. Bij het aanbieden van de leerstof houden we rekening met de individuele vorderingen van uw kind.

Om hun verbeelding, gevoelens en gedachten op een eigen wijze uit te drukken, gebruiken de kinderen één van deze vormen of een combinatie ervan: lichaamsbeweging, dans, geschreven en gesproken woord, knutselen, foto en film, muziek in al zijn facetten, dramatisch spel…

 

We leren de kinderen naar kunst kijken, deze zelf te ervaren en te beleven in al zijn aspecten (dans, poëzie, toneel, muziek…) Hun gevoelens, gedachten en creativiteit staan centraal. Ze zijn de basis van hun creatief proces.

De kinderen worden vanaf de peuterleeftijd zoveel mogelijk aangemoedigd om hun zelfstandigheid te ontwikkelen. De zelfstandige vaardigheden kunnen ze leren tijdens het spelen, de schoenen strikken, het aan- en uitdoen van de jas, de eigen spullen bijhouden, het organiseren van de taken via een agenda, hulpvragen leren stellen…


De kinderen sociale waarden meegeven is voor ons van prioritair belang. De maatschappij van vandaag gaat soms te slordig om met menselijke gevoelens. RESPECT is het sleutelwoord. Respect voor alle sociale klassen, voor ieders uiterlijk, kledij, schoolgerief, huidskleur. Respect ook voor de eigenheid van elke persoon: karakter, werktempo, levenskeuzes, gewoontes, cultuur.

 

Inspelend op de actualiteit maken we discussies los over recht en onrecht. We belichten positief kritisch sociale onrust in alle facetten: van economische tot humanitaire. We streven naar een betere, hoopvolle toekomst en bekijken de huidige maatschappijkritisch, maar respectvol.

 

Deze sociale vaardigheden wenden we ook effectief aan door elkaar te helpen en te steunen, te groeten, beleefdheid te tonen, respectvol te behandelen, rekening te houden met elkaar, samen te werken, te luisteren naar elkaar… en dit alles met eerbied voor ieders ver- en bewondering.

Dat deze vaardigheden geen kans van slagen hebben zonder regels en wetten, moeten onze kinderen aanvaarden. We moeten het inzicht verwerven dat anarchie nergens toe leidt en dat democratie de juiste oplossing is. Democratie in al haar facetten en geledingen kent regels en wetten waar we met respect moeten naar handelen. Bij overtreding moeten we sancties aanvaarden.

We leren onze kinderen verantwoordelijkheid te dragen voor hun daden. Ze worden gestimuleerd tot zelfstandigheid, waarbij leren leren een belangrijk onderdeel is dat geleidelijk aan wordt opgebouwd. Ook de zin voor zelfdiscipline, orde en netheid, wordt bijgebracht en is belangrijk.

De kinderen moeten kritisch zijn t.o.v. mode, reclame en meningen die men ons soms wil opdringen. Het gaat hier om positieve en negatieve kritiek, niet zomaar, maar gegrond en geargumenteerd.

 

Kinderen leren techniek en/of technologie als hulpmiddel gebruiken. Creatief zijn in het bedenken van nieuwe, andere technische realisaties. Inzicht verwerven in het technisch systeem, het proces, de hulpmiddelen en de keuzes die gemaakt zijn bij een technische realisatie. Techniek draagt bij tot de totale persoonlijkheidsontwikkeling van elk kind. De leerlingen maken gebruik van die technologie, zoals internet, Apps, smartboards… om sneller, beter, directer en efficiënter te werken, maar ook de gevaren leren we kennen en inschatten. Dit tijdens workshops van de politie.

Onze school denkt aan een leefbare toekomst en draagt milieuzorg hoog in het vaandel. Daarom wordt MOS (Milieuzorg Op School) opgenomen in het leerpakket. De school stimuleert de leerlingen tot bewust omgaan met afval. In de eerste plaats afval vermijden door het gebruik van een herbruikbare fruit- en brooddoos, een herbruikbare waterfles, een linnen tas om spulletjes van en naar school mee te nemen. We leren hen onze school net te houden en het afval te sorteren, zwerfvuil op te rapen en het resterende afval op een juiste manier te sorteren.


Onze school is een katholieke dialoogschool waarin Jezus’ leven ons inspireert.

Deze christelijke beleving belet ons niet open te staan voor andere levensbeschouwelijke of religieuze achtergrond. Zonder uitzondering nodigen we leerlingen, ouders, personeelsleden en bestuurders uit om aan ons onderwijsproject mee te werken.

Wij bieden de kinderen aan om te bewonderen, om zich te verwonderen. Dit kan de pure schoonheid van de natuur zijn, een vreemde cultuur, maar ook gewoon een mens. Vanuit de dagelijkse ver- en bewondering ontwikkelen we een houding van dankbaarheid en een mentaliteit van respect voor deze schoonheid.

Deze levenshouding vormt een zinvolle religieuze beleving in christelijk perspectief. Een pastorale school. We hebben aandacht voor:

Ontmoeten: ontmoetingsmomenten creëren met aandacht voor iedereen.

Verkondigen: het woord van God uitdragen in het licht van het leven en van de actualiteit.

Dienstbaarheid: zorg dragen voor elke medemens, met een voorkeur voor de armen.

Vieren: bezinnen en bidden rond het leven als een geschenk van God.

Een gezonde geest in een gezond lichaam lijkt misschien wel wat oubollig, maar het is nog altijd zo. We hebben er in onze school in elk geval heel veel aandacht voor.

Kinderen klimmen en klauteren, lopen en hinkelen, trekken en duwen, zwaaien en werpen. Om aan de lust van bewegen te voldoen, krijgt elk kind 2x per week bewegingsopvoeding en dit reeds vanaf de peuterleeftijd tot het 6de leerjaar. De inrichting van de speelplaats biedt ook hier heel wat kansen. In combinatie met het bewegen benadrukken we ook een gezonde levensstijl. De kleuters worden in de ochtend verplicht fruit te eten. De lagereschoolkinderen worden hiervoor aangemoedigd. We drinken de hele dag door gekoeld water uit de herbruikbare fles.

Veiligheid in de breedste zin van het woord. Veiligheid en stoer zijn, gaan niet altijd samen. We verplichten iedereen om een fietshelm en een fluohesje te dragen. De verkeersregels kennen en de regelgeving volgen zijn van groot belang.

De verkeerssituatie om en rond de school moet veilig zijn. Bewust zijn van gevaren, weten wat te doen bij noodgevallen leren we tijdens workshops van de politie. Voorkomen is beter dan genezen.

Om de eerste hulp te kunnen toedienen, volgen enkele leerkrachten elk jaar een EHBO-opfriscursus.

 


Engagement wordt in de eerste plaats van leerkrachten gevraagd. Zij engageren zich immers om de kinderen zoveel mogelijk kansen te geven. Wij vragen daarvoor echter iets terug. Wij vragen de kinderen om mee te gaan op de weg die hun juf of meester wil bewandelen. Wij vragen ook aan de ouders het engagement om de school en de leerkrachten te steunen bij het zoeken naar de juiste richting.

NOG EENS IN EEN NOTENDOP